tollarbus

Alla inlägg under juli 2015

Av Monica Englund - 30 juli 2015 16:06

Just så känns det just nu,orättvist :-(

Tårarna bara rinner o rinner just nu....
Fick hämta Tolla tidigt från veterinären för hon ville hem sa de... Hörde henne pipa i behandlingsrummet när jag betalade vet!!! Min lilla gumma!!
Örat är sytt och får absolut inte börja blöda för jag kan nog inte få det att sluta sa de... Vid ögat har hon haft en prick sen i höstas som de då sa var en åldersgrej... Men påpekade om den i morse igen o den växt sen måndag och de tog den också så stygn vid ögat också.
Prognosen ser inte bra ut :-( men vet inte säkert förrän provsvar.
Hon har förändringar i hörselgången också.....

Hon somnade en liten stund när vi kom hem men går nu runt o piper,hon trivs inte med tratt men måste ju ha den..

Orättvist känns det för i höstas kom prognosen artros o vi har kämpat för att hålla hennes kropp fin o jag har lagt upp planer för träning för att hålla henne igång så länge som möjligt så kommer det här :-((

Tolla är ju 8 år ingen hög ålder för en tollare men jag kommer inte utsätta henne för strålning,för då blir det plågsamma månader.. Hon är värd bättre!!
Jag hoppas det läker fort så vi kan göra sånt hon älskar apportering uppletande o så måste vi spåra,var allt för länge sedan sist!!!

Men idag är dagen tårarna forsar ner,så himla ledsen hade önskat mig många fina år med min glada o snälla lilla Tolla som springer hur fort som helst....

Sista bilden innan operationen...

Oro

Av Monica Englund - 27 juli 2015 09:57

Tyvärr blev Tollas diagnos hudtumör,en matte som blev förkrossad tårarna rinner.
Operation på torsdag sen väntan på god el ond :-(
Så läkning av ett öra som en bit tas bort från det....
Känns orättvist idag.....

Av Monica Englund - 26 juli 2015 14:55

Hade Pernilla Kirra o Doris dejt idag :-)
Först en flåspromenad med vovvebad på 6,6 km. Sen åkte vi till en gräsplätt o byggde rallystationer o gissa om Tolla o Busan tyckte det var kul med lite rally.. Asakul sa de!!!!

Regnet väntade till vi var klara o öser ner från alla håll nu så matte kan städa o greja med gott samvete :-).

Av Monica Englund - 23 juli 2015 09:29

För några dagar sedan upptäckte jag ett litet torrt ställe på Tollas ena öronlapp,nu är det en upphöjning rosa/röd. Tror inte det gör ont men är mycket orolig för bad det är!! Måndag morgon åker vi till veterinären o kollar det!!

Någon som vet vad det kan vara? Har inte suttit någon fästing där,det vet jag!!
Stackars Tolla svullnade upp i ena överläppen i fredags det var med största säkerhet en geting,ingen svullnad nu men så här såg hon ut

Nu får det vara bra med elände,min Tollastolla ska ju bli många härliga år till o då får man hålla sig frisk :-)

Av Monica Englund - 21 juli 2015 17:09

Ett glatt inlägg :-) min älskade lilla Tolla blir idag 8 år!!!
Det bästa hon vet är gosedjur o Ikea is the shit :-) skitbra gosedjur!!!

Det tar på krafterna att öppna paket o gosa med kompis :-)
Busan blev lite avis o knäckte den när Tolla vände ryggen till...

Sen käkade vi glass för paket o glass ska man ha när man fyller år :-))

Av Monica Englund - 19 juli 2015 18:05

Ja idag för exakt 8 år sedan var den värsta dagen i mitt liv,min älskade ovevove fick somna :-(
Saknar honom fortfarande han var verkligen min allra bästa vän o så himla go o jag önskar han bara inte hade varit så rädd:-(. Hur många gånger jag ifrågasatt mig själv om jag gjorde rätt,det vet jag inte o kommer nog ifrågasätta det resten av livet men kommer till samma svar,det fanns ingen annan utväg.
Det är en stor sorg att låta en till synes frisk hund somna,men så som han mådde i psyket var inte lätt,han var världens godaste o pussigaste med familjen o vi hade fått honom att må bra faktiskt o inte vara så rädd o sen gjorde vi det så fel,lät honom tillbringa en natt på pensionat. Jag lämnade tydliga instruktioner rädd hund som är mycket snäll men inte klarar konfrontationer med andra själv. Promenera ensam eller med äldre tikar o absolut ingen lek med andra okända hundar. Det var inga problem alls utan han skulle gå skogspromenad med tikar sa de och hävdade det när vi hämtade honom,men jag tror inte på det....
Hem kom jag med en skrämd hund i chock, tuggade fragda o darrade när vi skulle promenera. Efter 3 veckor var han fortfarande lika rädd hela tiden gjorde utfall mot allt o kunde inte koncentrera sig på något,han var helt trasig o jag med :-(.
Hade försökt få pensionatet att berätta vad som hänt så jag visste vad jag skulle göra men de hävdade att inget konstigt hänt.
Jag bröt ihop fullständigt av att se honom så,träffade veterinär o i samråd med honom lät jag min vovve somna in endast 2,5 år gammal. Det gör ont o jag önskar jag fick en andra chans med honom idag,han kunde ha blivit en riktig stjärna igentligen om inte annat min stjärna.

När jag var ledsen kom han o tröstade mig. När barnen var ledsna tröstade han dem. Han var grym på att söka kantarell o många gladde vi med en korg den enda säsongen vi fick. Det var Ove som fick mig att bli intresserad av lydnadsträning o framförallt sök vi tränade varje dag innan det tråkiga inträffade o han var så himla lättlärd.

Men idag har jag ju min älskade Tolla som är supergo o har tokigt mycket energi,trist att hon fått sin artros bara och vi nog inte kommer kunna tävla mer,men roligt har vi ändå.

O lilla Busan som är mer än vuxen fast man kan tro hon är unghund. En egensinnig impulsiv o orolig själ som är så himla go.

Tror de hade älskat Ove också om de fått ses....

Av Monica Englund - 18 juli 2015 22:34

Våren/försommaren var kantad med bilbekymmer. Jag ståendes o Örebro två dar senare grabben mitt på E4 o två gånger dessutom. Nån vecka senare grabben med nytagen körkort fyller bensin i diseltanken :-( allt slutar okey men kostar tid o pengar.
Midsommar var semester o ledigt för första gången på 10 år för mig o gubben tillsammans så då drog vi iväg med husbilen.
En regnig midsommar i Västervik!!! Sen drog vi till simrishamn,ystad,Halmstad o avslutade med sol i Gränna ?

Fika i Ystad
Vid sandskogen i Ystad

Ale stenar det var mäktigt :-)
Promenad upp på Grännaberget med vovvarna på Busans 6 årsdag

Ja det var väl semester det!!!
Har jobbat i 14 dagar nu o hunnit med kompisprom o lite träning på bruksa
Doris o Kirra vågar inte bada men Tolla o Busan njuter.

Tårta till min far som blev 77 år

Busan hoppar o Tolla leker med favvoboll :-)

Nu äre snarkdags :-))

Ovido - Quiz & Flashcards