tollarbus

Alla inlägg under september 2011

Av Monica Englund - 19 september 2011 07:41

Ja så kan man summera helgens start i tävlingslydnaden..........

Vi har tränat som bara den på platsen sen i våras när Tolla blev hemskt nervös på platsen vid sista tävlingstillfället,men så osäker hon är  

Det hade börjat gå ganska bra nu igen och jag har kört långa platsliggningar själv och lite kortare på bruksan och eftersom Tolla inte någonsin gått fram till en hund utan bara gör lugnande signaler eller rör sig sakta mot mig bestämde jag mig på lördagsmorgon att vi åker.. Sagt o gjort vi susade iväg i solskenet..


3 startande blev vi och Tolla i mitten,DK på läggandet och pip så fort jag var bakom planket och Tolla flyttade sig 1.5 meter mot mig och satt upp så en nolla blev det  

Men men vi behöver tävlingsträna och jag bestämde mig snabbt att fortsätta men var fortfarande nervös(hatar nerver)

Fritt följ blev en tokig historia..Tolla går bitvis perfekt o bitvis katastrofalt 6p

Läggandet när vi ska kommendera ser Tolla något och jag gör ett DK med handen för säkerhets skull och får en 8a

Inkallning m ställande jag min åsna är inte vid mina sinnens fulla bruk o glömmer kommendera i tid men gör ett mycket sent ställande(perfekt stopp) men får givetvis en nolla pga förarfel

Dommaren frågade mig vad jag sysslade med,jag klämde fram att jag är så nervös att jag glömde   Men det ska du inte vara tyvärr får du en nolla nu men hon stannade ju blixt snabbt,det var synd sa hon   Ja det var dumt av mig men jag suger åt mig det positiva av det nu..

Rutan kändes som avståndet var ganska kort o jag kommenderade stå lite sent vilket resulterade i en 5a

Apporteringen ja den nollade vi på ett sätt jag inte var beredd på,Tolla ut som vanligt med full fart in full fart o FÖRBI MIG  Jag fattar nada men säger fot men hon lägger sig o tuggar på sidan av apporten     TOK TOLLA det är ett helt nytt fenomen,mycket ska man vara med om

Hoppet fick vi en snäll 6a ut hoppet o sitt kanon men hoppar tillbaka på tävlingsledarens kommando,det är något vi tränar på,funkar oftast men med mattes nerver blir det så  

Fjärren blev en 9a pga DK vid läggandet (något vi ska träna massor på i vinter)men ganska snabba o bra skiften


Så helheten det gjorde mig glad 10p Pigg o alert hund m fin kontakt  


Jag tappar huvudet ibland men denna tävling lyckades jag belöna Tolla väldigt bra mellan momenten och behöll henne hos mig hela tiden utan "tjat" som det ibland varit så trota skitpoängen 81 så känns detta som en bra avslutning på detta tävlingsår.Ja för nu ska vi träna tillbaka platsliggningen igen innan vi går ut på banan....

Av Monica Englund - 14 september 2011 12:08

Men denna gång skriver jag lite kort och tänker försöka återkomma lite oftare  


Sommaren har ju övergått i höst och det är på både gott o ont,ungarna är tillbaka i skolan och husse o jag på jobbet.Det betyder väldigt få mornar att sova längre än sex o jobbar man förmiddag är det ju före fem som gäller   Det var skönt med semester o sommarlov minsann.............


På semestern blev det en tripp till öland med våra grannar,härligt med sol och värme ett par dagar blev det. God mat i trevligt sällskap och härliga kvällar med kortspel,det gör vi gärna om  

   

  Visst ser det härligt ut,det är hundbadstranden i Saxnäs det var lång grunt som sjutton 


Sista helgen innan skolan börgade for vi till Skara sommarland med "smågrabbarna" och fick två fina dagar i parken och två härliga kvällar med grillning. Hittade ett stort gräsfält där hundarna kunde få springa av sig också och köra lite uppletande,det enda vi saknade där var någonstans att bada för dem..

             Busan har stenkoll på vad matte gör:)

   Min sista semestervecka hade Roger börgat jobba o ungarna i skolan så då roade jag o hundarna oss med träning och skogspromenader,tyvärr inget strålande väder men skön ledig tid:) 


Denna vecka har jag frivecka,härligt men synd att man ska vara lite halvkrasslig,men på sökträning var vi iallafall igår men jisses vad det är jobbigt när man inte är riktigt frisk. Dessutom var en orm tvungen att visa sig för mig  igen jag som precis bestämt mig för att ormarna gått i ide...... Men som tur var klarade jag att skärpa till mig och kunde köra hundarna trots mina ben skakade och varenda gren plötsligt rörde sig............... Fy fan för ormar                                                

Ovido - Quiz & Flashcards