tollarbus

Direktlänk till inlägg 27 mars 2014

Tävlingsnerver i Flen

Av Monica Englund - 27 mars 2014 08:22

Efter flera oroliga nätter pga lite elände med en av ungarna satt jag i söndags i bilen 07.00 och åkte till Flen för att tävla rally med mina vovs,nervös trött och lite eländig.


Anmälde mig och Busan och frågade eftersom startordningen virrat fram o tillbaka med start nr 5 och 6 vilket vi var. Svaret blev vi ve inte om du är 5 eller 6 men efter alla anmält kommer startlistorna upp och du ser då.

Ställde upp bur stol och värmde upp henne lite innan banvandringen,kändes okey trots nerver.


Efter banvandringen gick jag till inroparen och checkade om vi var 5a eller 6a men får svaret att 6an är struken???

PANIK det var jag som de sa inte anmält  Fattade ingenting men som tur var kom skrivaren fram och hjälpte mig,vi sprang upp till seket och fick ut mitt protokoll som hade ett rött fint streck över sig.

INGET BRA FÖR MINA NERVER   


Men men rusa till bilen efter leksaken jag glömt och tillbaka in o tävla,men vad hände??


Busan var off kollade allt och verkade väldigt rädd men vi kämpade på.

Runt nanan och stod startklar vid honnören samtidigt som vi får välkommen in kommer en liten pojke bakifrån och säger - Hej hej lilla hunden


Då känner jag nästan att jag ger upp,men vi får klart av honnördommaren att gå in trots det är efter tiden(tack snälla för det) och Busan satt fint vid höger sida(eller var det ligg min hjärna slog av)


Efteråt gick luften ur mig helt och jag var säker på en ej godkänd runda så protokollet var en härlig överaskning.


Härlig glädje Matte jobbar bra,något ofocuserad hund för dagen

85 poäng och en 6 placering  LYCKA


Många timmar efter Busan skulle Tolla starta närmare bestämt beräknad banvandring 15.45 som snarare blev 16.00 så vila hundar i bilen en stund men inte mig själv   FEL TÄNKT


Pojken som snurrat vid honnören fortsatte dominera. Hundkorvar i sin näve och viftade men dem knappt en decimeter från Busans nos drog undan och iväg en sväng,två gånger. Hade hundarna bundna när jag gick in i stugan och då var han framme och grejade med dem så en annan tävlande tog bort honom,tur att inget hände.


Tolla kändes bra vid uppvärmningen och jag tränade på start/hopp/backa visste det skulle bli tufft med henne som är så speedad.


Banvandring och jag kände mig helt slut(var dagens adrenalin slut?) skulle in som trea och hämtade Tolla i buren och värmde upp det sista,just då började dagens favvopojke dunka o slå med grejer och Tolla focuserade på det,jag tappade lite koncentration och tyvärr lite av tävlingsfocus.

Ställer upp vid banan och då ropar en annan tävlande som tror att hon ska in och inte jag..Det blir lite mer som ramlar av mig och jag missar dyrbara sekunder av värmining.


Välkommen in på plan,vi ställer oss vid startskylten och samtidigt börjar hundar tokskälla och pojken slår igen,vi blir okoncentrerade men pratar lungt med Tolla får kontakt och startar för vill inte bli diskad.

Hoppet blir bra säger fot redan när hon är i luften och vårat backande kunde inte blivit bättre   men då hör jag hundarna igen  (fan jag ska ju inte höra dem ju) blir ofocuserad och resten av banan vet jag inte så mycket om. Går av med en hemsk känsla,känner mig så misslyckad och orkeslös.

Bort till honnören front stå,har svårt med stå men in i rutan ställer oss .....ca 10 sekunder innan vi är klara sätter hon sig   Belönar henne men känner tårarna bränner idag,allt blev så fel och jag höll inte måttet.


JAG ska ju vara den som hjälper till och får hunden att hålla men JAG håller inte  


Jaja inga förväntningar på protokollet,vet att konan blev fel(hon sprang till skylten bakom) nosade på frestelsen gick emot en skylt och inte fixade honören så ingen ny titel idag men 69 poäng,det är ju löjligt  en jävla poäng till o det gått vägen. Tänk om jag varit uppmärksam och fått henne att stå i honnören då hade vi haft 79p istället.


Ja ja kommentaren Tydlig och lugn matte Glatt och trevligt   det värmde men hon skulle bara veta hur INTE lugn matte var.


Vägen hem hade jag problem att hålla mig vaken och frös något enormt,mycket att tänka igenom om mitt agerande och mina känslor när saker händer.


Men men bryt ihop o kom igen ännu en gång. Jag vet igentligen att vi kan och vi kan få bra poäng OM jag håller ihop och tar henne runt på bättre sätt och INTE låter något störa mig och INTE nedervärderar mig själv.


Nästa vecka ska vi dock på föreläsning som jag hoppas kunna ha nytta av


Helen Linderström håller en Tävlingspsykologi föreläsning


Så nästa gång vi tävlar SKA jag hålla ihop mig själv,så det så....

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Monica Englund - 27 oktober 2018 21:56


Min älskade lilla Tolla 3 långa dagar har vi varit utan dig... Saknar dig då otroligt men jag vet det var det bästa för dig! Är så tacksam att haft dig,vilken lycka den där dagen när vi åkte o hämtade dig,som jag väntat o längtat o du var så himla ...

Av Monica Englund - 6 juni 2018 21:24

Länge länge sedan sist! Mycket har hänt o livet blir sig aldrig likt igen,men bättre hoppas jag!! Efter sisådär 26 år tillsammans med Roger har vi gått isär,jag hundarna o ?lille? Janne flyttade in i lägenhet för drygt en månad sedan,vilken omställn...

Av Monica Englund - 28 januari 2017 23:55

Kanske är lite drastiskt men lite så känns det!! Ni vet vi är den typiska familjen som först gjort lite knasiga "affärer" så det blivit knapert i kassan,man sparar lite här o där jobbar över o får några extra kronor att spara,eller inte!! För då möt...

Av Monica Englund - 13 december 2016 09:52

Första tanken när jag läste att bauhaus inte kommer sälja fyrverkerier var verkligen BRA.... Mina egna åsikter är att visst kan det vara vackert att se men det är helt onödiga pengar, kommunen, olika föreningar och i större sammanhang där det är väl...

Av Monica Englund - 24 november 2016 18:38

Tolla ser frisk o fin ut för sina 9.5 år och trots sina svårigheter i benen är hon enl veterinären i mycket god form :-) åå vad skönt att få höra det :-) I urinen finns inga kristaller det är kanon men en liten slemklump med några bakterier på, skit...

Skapa flashcards