tollarbus

Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Rallydebuten

Av Monica Englund - 22 april 2012 08:40

Igår blev en riktigt lång och lärorik dag för mig resultaten inte så lysande men jag är ändå nöjd med mig själv för jag åkte hem med lite erfarenheter om mig själv och hundarna.

Vid 7 tiden bar det iväg mot Vallentuna jag Lotta och våra 4 hundar vädret var kallt blåsigt men tackolov ingen nederbörd på hela dagen  

Tolla startade som nr 17 och Busan som 53 alltså en på förmiddagen och en på eftermiddagen så min nervositet höll sig måånga låånga timmar .

Banvandring 2 blev det för oss och banan innehöll naturligtvis ett sitt stå som är vårat största bekymmer och sen är det ju snurrar med Tolla som har lätt att sätta sig då annars kändes det som en ganska lätt bana(om man har hjärnan påkopplad och inte glömmer tänka)

När vi väntar på starten ser Tolla den stora "sjön" bredvid planen och vattenskadad som hon är tänker hon bad och apportering så ett himla jobb innan starten blir det för att få henne focuserad på mig men det löser vi.

Startar och först är det 123 steg frammåt så en 360g vänster och klarar oss utan sättande men mindre förarfel och jag är nog för långt från skylten -3p,sen är det sitt stå och det blir fel övning och där slutar jag nästan tänka  .

270ghöger gick bra  så blev det slalom sträckt koppel -1 och ut position -3 sen kom hjärnsläppet ut helt sitt framför gå in på höger blev fot och gå runt höger????? 10 minus som var helt mitt fel jag måste hålla hjärnan igång.... Så kommer sakta o jag får mindre förarfel-3 tror jag inte saktar in tillräckligt snabbt 270gvänster och Tolla hinner sätta sig när det är sakta -10 fel övning  så normalt tempo höger spiral och sen sitt framför vänster ingång och jag är oförberedd på fronten  och hon hinner sätta sig fot innan jag får fram henne -10 igen.... så en usväng höger -1 bristande samarbete och en höger sväng  och sen så var det stopp....


46poäng blev resultatet och om jag hade varit skärpt hade vi haft 20 poäng till. Sitt stå jobbar vi mycket med och även svängarna eftersom jag vet att hon sätter sig snabbt så är det min tankeverksamhet som måste bli bättre  




 


Så efter en lång väntan var det Busans tur och där var det tävlingspremiär över huvud taget och hon som är så himla förarkänslig fick jag jobba massor med för att få med henne runt banan och känner mig mycket nöjd med det och att jag själv fungerade bättre och höll mig focuserad  men poängen blev ju sisådär. Endast sitt stå blev minus 10 men åtta gånger -1 varav 5 sträckt koppel 2 stycken nosar kortvarigt 1 bristande samarbete och 11 gånger -3 varav 8 st ur position 2 bristande samarbete men bara ett förarfel

Slutresultatet 45p och med henne kunde det knappast gått bättre för jag hade verkligen problem att få med henne och jobbade järnet på det.




 


Så nu tar vi med oss alla för och nackdelar tränar ordentligt och är påt igen den 6 maj  


Jag såg många duktiga ekipage tyvärr inte alla som jag känner igen men för att nämna några Maggan och Trubbel,Maggan o Trassel,Elisabeth och Nitro och Lotta och Lizzie

En helrolig dag som slutade vid halv 9 i soffan men jag saknade min kompis som skulle varit med men fick tillbringa dagen på sjukhuset,tur hon snart blir frisk men fyy vad trist   






 
 
Anna

Anna

22 april 2012 11:35

Ja tycker det var duktigt. Jag skulle aldrig hållt reda på alla skyltar. Sen tycker jag det var rätt mycket störning. Massa folk som gick vid sidan o sen hundar runt omkring stod rätt nära ändå.
BRa jobbat!!

http://annaochpepzi.blogg.se

 
Ingen bild

Lena, Tuva o Atla

22 april 2012 18:56

Jag tycker det ser fint ut. Tävlingsnerver är som dom är. Det är bara att kämpa på. Allt är ju egentligen bara en lek. Huvudsaken är att både du och din hund har kul. Lycka till vid nästa tävling.
Kramar från ett fortfarande snöigt Brunflo.

 
Jennie, Phoenix och Dice

Jennie, Phoenix och Dice

4 maj 2012 07:32

Vad skoj att ni har startat! Bra jobbat Monica! Nu väntar vi med spänning på nästa gång:)

http://www.tollarna.weebly.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Englund - 27 oktober 2018 21:56


Min älskade lilla Tolla 3 långa dagar har vi varit utan dig... Saknar dig då otroligt men jag vet det var det bästa för dig! Är så tacksam att haft dig,vilken lycka den där dagen när vi åkte o hämtade dig,som jag väntat o längtat o du var så himla ...

Av Monica Englund - 6 juni 2018 21:24

Länge länge sedan sist! Mycket har hänt o livet blir sig aldrig likt igen,men bättre hoppas jag!! Efter sisådär 26 år tillsammans med Roger har vi gått isär,jag hundarna o ?lille? Janne flyttade in i lägenhet för drygt en månad sedan,vilken omställn...

Av Monica Englund - 28 januari 2017 23:55

Kanske är lite drastiskt men lite så känns det!! Ni vet vi är den typiska familjen som först gjort lite knasiga "affärer" så det blivit knapert i kassan,man sparar lite här o där jobbar över o får några extra kronor att spara,eller inte!! För då möt...

Av Monica Englund - 13 december 2016 09:52

Första tanken när jag läste att bauhaus inte kommer sälja fyrverkerier var verkligen BRA.... Mina egna åsikter är att visst kan det vara vackert att se men det är helt onödiga pengar, kommunen, olika föreningar och i större sammanhang där det är väl...

Av Monica Englund - 24 november 2016 18:38

Tolla ser frisk o fin ut för sina 9.5 år och trots sina svårigheter i benen är hon enl veterinären i mycket god form :-) åå vad skönt att få höra det :-) I urinen finns inga kristaller det är kanon men en liten slemklump med några bakterier på, skit...

Ovido - Quiz & Flashcards